Intervju povodom dana glasa: Učiteljica Dada


Koliko dugo radite kao odgajatelj?
33 godine radim sa djecom u pretškolstvu. To je dug, ali lijep period mog života. Širiti dječija znanja, stvarati navike, razvijati vještine kod djece, biti produžena ruka porodice, ostati profesionalac – to je moj posao.
Koliko, u svakodnevnom radu, koristite svoj glas? Da li biste rekli da je glas vaš alat za rad?
Da, glas koristim više nego bilo koje drugo sredstvo za rad. Verbalne metode u radu sa djecom koristim svakodnevno. Djeca vole muziku, zato često pjevam, objašnjavam pravila igre, izražavam pohvalu ali i kritiku za neprimjereno ponašanje. Glasom pričam priče, glasom dam do znanja da sam primijetila novu šnalu, mašnu, haljinu, gel u kosi... Dobro je što je glas fleksibilan. Mogu da mijenjam boju, dinamiku i ritam govora i tako djeci dočaram kako različite stvari zvuče, izgledaju ili mirišu. Uz glas koristimo svakodnevno i neverbalnu komunikaciju (mimika, pantomima).
Glasom izražavamo i emocije jer glas može biti tužan, radostan, uplašen, iznenađen. Glasom podstičem pozitivne emocije, dajem do znanja djetetu da razumijem njegova osjećanja i da saosjećam. Glas je sastavni dio govorne kulture, a nju upoznajemo i usavršavamo cijeli život. Djeca puno uče na osnovu modela – odgajateljica je važan model u njihovom životu. Treba ih primjerom učiti da od najranijeg uzrasta kontrolišu glas, da ga njeguju i čuvaju. „zašto govoriti glasno kada se i tiho čuje jasno“ Ovo je pouka i za djecu i za roditelje koji povise glas na djecu.
Da li ponekad imate probleme sa glasom (promuklost, gubitak glasa, nadražajni kašalj...)? Da li na neki način njegujete svoj glas?
Često, na kraju smjene osjetim promuklost, iritaciju u grlu i kašljucam. Prija mi čaj, voda i naravno odmor. Djeci u tom slučaju, često pokažemo, na primjeru gumice kako ona prozvodi zvuk ali kako lako i pukne. To je ilustracija za glasnice. Jer djeca u ovom uzrastu još nisu naučila da govore jedno po jedno. Oni često viču da ih čujemo u mnoštvu glasova. Tako i mi, moramo često povisiti ton da dopremo do njih. Tada nam glas najviše strada.
Nekoliko puta u karijeri bila sam potpuno ostala bez glasa kada sam shvatila da svoj posao ne bih mogla raditi bez glasa. Svoju profesiju odabrala sam iz ljubavi prema djeci!
Učiteljica Dada
Predškolska ustanova, Sarajevo